får får får inte får

det finns en vanlig vanföreställning om att kristna inte får göra nånting. varför vet ingen riktigt, annat än att "det står i bibeln". en gång frågade en fjortonåring mig om kristna får ha roligt! efter att ha hulkat ut fem liter skrattårar hoppas jag att jag sa någonting vettigt och uppbyggligt som svar.

överlag tycker jag det pratas alldeles för mycket om får och får inte istället för vill eller vill inte! får inte dricka alkohol, får inte festa, får inte ha vara ute sent, får inte ha roligt, får inte röka, får inte svära..." paulus den gamle räven sammanfattar svaret på detta ungefär bäst av alla:

 

1 kor 6:12

"allt är tillåtet för mig - men allt är inte nyttigt. allt är tillåtet för mig - men ingenting får ta makten över mig"

 

och 1 kor 10:23-25

"allt är tillåtet - men allt är inte nyttigt. allt är tillåtet - men allt bygger inte upp. sök inte ert eget bästa utan andras."

 

så exempelvis att röka är alltså tillåtet för mig, men kanske är det inte så nyttigt. eller så uppbyggligt. eller så bra för någon annan än mig själv. och kanske tar det makten över mig. eventuellt kan det således vara ganska värt att välja att låta bli.



vi får. obs ordvits.
en alldeles jättestor kram!
syster signe




Kommentarer:



Postat av: Ted

"Vi behöver inte röka

vi behöver inte snusa

Vi behöver inte dricka

Vi har kul ändå!



Vi får inte gå på bio

vara ute efter nio

Nej vi sitter hellre här i våran ungdomsvrå



Vi är kristna, vi har roligt må ni tro!

Kom följ med oss. Låt vår vänskap gro"



Det finns en låt som går så. Väldigt catchy! Sjungs dock inte särskilt ofta under söndagförmiddagsgudstjänster

2011-10-24 @ 22:44:58
Postat av: syster signe

hahaha vi sjöng den jämt på marre! gotta love it

2011-10-24 @ 23:52:13



~



Kommentera

syster signes :

får får får inte får






Jag heter
Kom ihåg mig till en annan gång?
Mail

Blogg-URL

Kommentar









  • Tillbaka till förstasidan, tack





  • ~