å om jesus hade varit här

jag satt på mitt favoritcafé häromsistens, glad, lugn och vårig med kaffet i hand. intill vårt bord satt ett gäng fräsiga kvinnor i 30-årsåldern och samkvämade. efter en stund blev det svårt att undvika en av damernas stämma som högt och oavbrutet skvallrade och pratade skit om en av deras nya bekanta, A, som giventvis inte var närvarande. vännerna nickade ivrigt för att få höra mera och kaksmulorna fullkomligen sprutade. det var ingen hejd på förolämpningarna och jag undrade intensivt hur de skulle reagerat om A stått bakom dem, och vad som då skulle ha hänt. A kom aldrig, så efter att ha försökt sätta eld på fruntimrena med tankekraft några minuter kom mitt sällskap på att jag är kristen och borde väl vända andra eller sextioåttonde kinden till. men jag kände instinktivt att jesus minsann inte skulle ha varit tyst. han skulle sagt något klokt och skarpt så att alla -inklusive jag- fick en känga och visste att han hade rätt. 

höj din röst för den stumme,
till försvar för alla som sviktar
ords 31:8

och prata om människor som om de vore i samma rum
så slipper du vända dig om efter varenda ord

står inte i bibeln,
jag tar ansvar för att det gäller ändå.


obs. jag gjorde ingenting åt saken. 
rackadish.
syster signe