å om pippi hade varit här

läs även på ikon1931.se

jaha nu har jag tittat på astrid lindgren igen. det är faktiskt få saker som får mig så oroväckande engagerad som ett par episoder av pippi långstrump. det värsta avsnittet av dem alla är det när pippi ska på kafferep och slänger upp benka i ett träd för jag tycker synd om ville. fy sketan, det gör ju ont i varenda del av magen när han är i bild.

till slut blir det iallafall lite ordning på saker när pippi greppar tag i dum-benkas anklar och hivar upp honom i ett träd. det är enda delen av detta avsnitt som jag andas ut i. samt när hon säger "om dom är dumma mot dig nån mer gång, så säg till mig" för då behöver man inte oroa sig för att benka är elak igen när filmen är slut.

värre är det med tommy och annika. de står där och är helfina i sina små pastellbyxor men dom gör ju ingenting! tidigare i avsnittet suckar de bara försynt: å om pippi hade varit här.

pippi är inte här och kommer inte komma heller så du måste tyvärr göra eländet själv. man behöver inte kasta upp folk i närmsta ek för att göra världen bättre, att säga nej och hjälpa varandra går däremot väldigt bra. att bistert rynka på munnen för att visa sitt missnöje räcker inte. vad ska det egentligen bli av den här världen om vi inte ens står upp för varandra?  jo ville hälsar: det blir bara skit av alltihop.









låt oss göra det som är rätt
inte det som är lätt
tack från ville
och

syster signe


Kommentarer:






~



Kommentera

syster signes :

å om pippi hade varit här






Jag heter
Kom ihåg mig till en annan gång?
Mail

Blogg-URL

Kommentar









  • Tillbaka till förstasidan, tack





  • ~