småländska världsbetraktelser

läs även på ikon1931.se

jag befinner mig för tillfället på mor och fars söndagssoffa i småland. här är som en annan värld, här hälsar man på ica, här lånar man ett kilo socker av perssons, här för man anteckning över när grannen har nytvättad bil, och varje kväll tittar man på aktuellt och suckar över världens elände. igår hamnade jag alltså bredvid paps i soffan och tvingades se på nyheterna eftersom pappa är familjens patriark och därmed tilldelats rätten att bestämma tv-kanal för all evighet.

eftersom jag inte har någon tv ser jag sällan på nyheter och då blev det som vanligt en liten obehaglig chock att få världens grymhet slafsad i ansiktet. sejaha där är det krig igen. där körde han ihjäl en tvååring och smet, där skjuter polisen ihjäl några demonstranter, där mördade hon sina söner. 

och ingen reagerar längre. jag undrar varför.
det måste vara för att vi har viktigare saker att bekymra oss om i sverige som vi däremot reagerar utav bara sketan över. här leverera jag mina topptre oproportionerliga engagemang man kunde lagt på världens elände istället:

1. jag jobbade på ica maxi och en man kom tillbaka tre dagar i rad för att skälla ut mig för att jag gett honom 29 kronor för lite i växel.
2. en man stämde amerikanskt fängelse på 10 miljoner dollar eftersom han inte fick stå för sin satanism utan blev trakasserad av medfångar som peppade honom med ord som "jesus kan rädda dig."
3. näe. I rest my case.

 
 
kära vänner. ha en välsignad dag och lev i frid
men glöm inte bort att det finns folk som just nu är med om det du såg på nyheterna igår innan du drack ditt ekologiskt producerade kaffe och somnade gott i miljömärkta lakan. och fick ett utbrott över din garderob.

blessings
syster signe