hybris-ida

läs även på ikon1931.se

när jag ändå sitter och hulkar i astridlindgrenfeber har jag råkat analysera idas sommarvisa och förundrats lite grann över att jag aldrig tänkt på detta innan.

 

Du ska inte tro det blir sommar
ifall inte nån sätter fart
på sommarn och gör lite somrigt
för då kommer blommorna snart.
Jag gör så att blommorna blommar (... gör vem sa du?)
Jag gör hela kohagen grön (… gör IDA kohagen grön?)
och nu har sommaren kommit
för jag har just tagit bort snön
Jag gör mycket vatten i bäcken
så där så det hoppar och far
Jag gör fullt med svalor som flyger (ida? gör hon svalor som flyger?)
och myggor som svalorna tar.
Jag gör löven nya på träden
och små fågelbon här och där.
Jag gör himlen vacker om kvällen (IDA? SVENSSON? ifrån KATTHULT?!)
för jag gör den alldeles skär.


plötsligt slog det mig att hon sjunger ur guds perspektiv. det är gud skapar vatten och svalor och småfågelbon här och där. och här har jag gått hela mitt liv och trott att ida bara led av lite hybris och inte förstod bättre än att hon hade skapat allt själv.




är det förresten i så fall inte helt fantastiskt att sveriges rektorer tror de väljer bort allt religiöst bull till skolavslutningarna, men skrålar om hur gud skapade jorden för människornas skull varje juni. där fick hon oss allt, astrid. må så gott.

syster signe


Kommentarer:






~



Kommentera

syster signes :

hybris-ida






Jag heter
Kom ihåg mig till en annan gång?
Mail

Blogg-URL

Kommentar









  • Tillbaka till förstasidan, tack





  • ~